söndag 19 augusti 2012

Njuta av dagen!

Jag borde rensa rabatterna, dammsuga, städa och röja men idag drar jag i handbromsen. Jag känner att jag behöver det, jag kapitulerar inför dammet, skorna och prylarna som ligger överallt. Jag ska bara göra det jag vill och just nu vill jag sitta i hammocken och njuta av en kopp kaffe och känna värmen i luften.

Jag vänder min blick till sånt jag är nöjd med...jag behöver inte fokusera på alla måsten och alla negativa saker, det blir övermäktigt! Det gäller min trädgård, mitt hem, min familj, mig själv och allt som finns runt mig. Förändringens vindar blåser hårt runt mig just nu och det måste finnas tid till att fundera och sortera i huvudet, att ha egen tid till återhämtning och kunna ladda batterierna. När hinner ni med det? När man har familj, hem och jobb är det inte lätt att husera med tiden, den räcker inte till!!

Jag älskar att sylta och safta så här på sensommaren. Jag vet inte riktigt varför men jag tycker att det lite meditativt att skölja, rensa, koka och pyssla. Det är med respekt och kärlek som man tar hand om bären och kokar och känner dofterna som sprider sig i köket. Jag älskar det!

Nu är det plommonens tur...de är helt underbara!! Idag har jag testat att göra plommonsaft och den blev väldigt god. Surfade runt och letade recept på plommon och det fanns en hel del. Kolla in "njut av din trädgård". En sida med många bra plommonrecept. Jag har testat att lägga in plommon i vaniljsockerlag...det lät lite spännande, serveras med kesella vanilj. Tror att det kan bli riktigt smarrigt!!



Men...nu har jag en dotter som snart ska på kalas. Paketet är inte packat, dottern går fortfarande i nattlinnet, hennes hår står åt alla håll, hon borde äta någon lunch innan hon går och här sitter jag!! Bara en liten stund till...

Ha en riktigt härlig söndag och njut av det underbara vädret, det tänker jag nämligen göra!! Kram på er alla!! // Lena

2 kommentarer:

Geta sa...

Du gör helt rätt som struntar i alla måsten en dag som denna! Jag sitter också i solen och njuter o samlar energi. Gillar också att ta vara på det som finns i trädgård o natur. I morgon blir det nog en tur till svampskogen. Kram.

♥ Pia... sa...

Jaaaa precis vad jag gjorde igår och även idag.. Igår var en heldag på tur till massa roligt;)))) lever ja lääänge på.. idag en tur te dottra och di andre... för har jag visserligen målat stolar men det är oxå medativt att göra... Har med mej stolarna hem och ska fortsätta under veckan som kommer... Fast just nu så sitter jag ute i trägåårn å bare äääää och tänker på gårdagen;))))) tror bestämt ja ska ta en köpp kaffe mää nött gött te;;))) ha de syns i mörn....