onsdag 11 juni 2008

Igår köpte jag mig ett nummer av Lantliv och ett av Laga lätt...man blir så inspirerad bara av att titta på bilderna.Visst ser det fräscht ut...


Av Ylva Bergqvist Foto Matilda Lindeblad
Tidningen Laga lätt
Tid 15 min

6 portioner

1 citron eller lime, gärna ekologisk
3 dl grekisk eller turkisk yoghurt
1 msk florsocker
2 liter jordgubbar
1 dl god jordgubbssylt
1/2 påse maränger (à 120 g)
1 kruka citronmeliss, plockad

1. Skölj citronen väl och finriv skalet utan att det vita kommer med. Blanda skalet med yoghurt och florsocker. Ställ kallt.
2. Rensa och kvarta jordgubbarna. Blanda med sylten.
3. Varva maränger, jordgubbar, sylt och citronyoghurt på ett stort fat. Garnera med citronmeliss.

ENERGI PER PORTION 203 kcal, 6 g fett, 3 g protein, 34 g kolhydrater

Det är ju suveränt att det står kalori- och fettinnehåll för då är det ju så enkelt att räkna ut hur många points det är per port. Tyvärr har jag glömt min kalkylator på jobbet så jag kan inte ange det.

Idag har "husmodern" kokat jordgubb- och rabarbersaft...den är så god!!! Tyvärr är det lite för mycket socker men jag kommer att unna mig vid väl valda tillfällen. Lillstumpan var med och skar jordgubbarna...eller om hon egentligen åt mest, inte vet jag. Tur att jag köpte extra...och vem kan klandra henne, de är ju så goda nu!! Det är ju väldigt bra att de inte innehåller några points...

Imorgon har vi student, det är ett syskonbarn till maken. Vi får väl se hur det går med maten, hade tänkt att äta innan så jag inte är hungrig för det brukar sluta med att jag äter på tok för mycket . Mitt främsta mål är att motstå tårtan efteråt...jag kanske ska ta med en skål jordgubbar istället...

Ha det bra i det blåsiga vädret!!! // Anna♥

4 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej ..husmodern..låter så gulligt det ordet tycker jag ..riktigt ser dej framför mej:)...ja du får grunda lite med nåt som du står dej på i morn ..så kanske du kan ta en liiiten bit av tårtan..är det den samma som brukar göra tårtorna så förstår jag om du vill ha....men du fixar det som du gjort nu ett tag..PIA

Anonym sa...

Barnen leker och jag smygbloggar lite..snart är klockan halv sju...snart:) vi syns på söndag...ha en skön fredagskväll..sov itne bort hela kvällen bara..:)..PIA

Anonym sa...

Men du, inte stämmer din klocka på kommentarerna iallafall:)

Anonym sa...

Bara jag igen..spränger gränsen nu....hihi..