måndag 9 juni 2008

Och det är måndag morgon...

...och vägningen gick galant...1.7 kg ner denna vecka, JIPPIE!!!! Totalt 2.7 kg på 2 veckor. Det var ett bra drag att inte festa till både fredag och lördag. I lördags glömde jag liksom bort att äta på dagen...det var ju så himla varmt så när kvällen kom hade jag typ 20 points kvar. Det räckte till både maten, lite vin och en sötis till kaffet, är nämligen lite svag för punch. Ja,ja...återkommer senare under dagen. Nu ska jag nämligen ut och rensa hallonhäcken...bränner väl några kalorier antar jag.

Så har dagen gått...det var så skönt att ta tag i hallonhäcken. Den skulle rensas från "blomma för dagen" tror jag den heter, fin blomma men växer som ogräs och kan lätt kväva hela hallonhäcken i ett nafs. Men nu är det gjort och det är en lättnad. Plockade in en hel del rabarber och tänkte göra något av det. Jag vet inte vad det är med sommaren...husmodern kommer liksom fram och ska sylta och safta och dona. Detta syndrom drabbade mig när jag flyttade till hus, jag tycker det är så kul. Idag har jag gjort rabarberchutney, riktigt god!

Rabarberchutney

1 l grovt skuren rabarber
1 grovt hackad gul lök
2 msk hackad färsk ingefära
1 st urkärnad och finhackad chilifrukt
2 msk ättiksprit 24%
5 dl råsocker
1 krmsalt
¾ dl vatten

Blanda allt i kastrullen och koka i 45 minuter.
Skumma när det behövs.
Slå upp på väl rengjorda burkar.
Sätt på lock och förvara kallt.

Receptet är taget ut sista numret av Lantliv.

Surfade runt lite förrut och fann ett annat superbra tips måste föra det vidare. Jag är ganska efterrättssugen och det här gillade jag verkligen. Kolla här:
Jag tog färska jordgubbar istället och det gick också bra. Bokstavskex (fullkorn), kesella vanilj och färska jordgubbar. Smarrigt!!
60 g kesella
25 g kex
så mycket jordgubbar man vill.

Detta blev 4 points...lite mycket men jag var så sugen och det var så gott. Nu är det snart dags att bada lillstumpan så det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen...en argsint 3-åring är inte att leka med och idag har hon varit på ett strålande humör. He, he, he!
Ha det bra!! // Anna ♥

3 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Åhhh..stort GRATTIS..vad duktig du är..verkligen..nu blir du väl sporrad att fortsätta va?..Det hoppas jag att du är ...nu kör vi så det ryker.....PIA

Anonym sa...

Grattis till minuset

Anonym sa...

Hej är det okej eller ska jag "ta bort det" :)kolla får du se...PIA