lördag 14 juni 2008

Kvällstankar!

Sitter här framför datorn och känner inte för att blogga om vikt...det har nämligen varit trögt idag...ätit för mycket! Suck!

Jag känner däremot för att skriva lite om trädgården...ett ständigt återkommande gissel men samtidigt något jag håller mycket kärt. Ibland tycker jag att det bara är en massa slit och jobb med trädgården och att återupprepade gånger dra detta ogräs, suck...ja, ibland undrar jag vad man håller på med. Jag har inte gröna fingrar, är egentligen ganska lat när det gäller hårt fysiskt arbete och har definitivt inte ekonomi eller kunskap att fixa mina drömmars trädgård...som helt klart innefattar en heltidsanställd trädgårdsarbetare/designer. Men jag kan inte leva utan min trädgård...jag vill så mycket, jag letar i tidningar, böcker och på nätet efter inspiration och det finns ju massor av underbara idéer.


Jag älskar mitt lilla hemgjorda växthus där gurkorna har sin fasta plats...lätta att odla, vilken idiot som helst klarar det, dvs jag och det är njutbart att gå och skära ner stora fina gurkor varje år. Vi murade en liten grund, satte reglar och använde oss av gamla fönster. Förvånansvärt lätt!


Jag gillar att ta en liten tur i trädgården på kvällskvisten och njuta av alla dofter. Just nu är favoriten doftschersminen. Den påminner mig om mina barndoms somrar när man skulle lägga sig på kvällen och doften av schersmin letade sig in och fanns där man somnade.

Jag har en buske som var säkert 4 m stor när vi flyttade in i huset och som pga dränering och diverse annat har flyttats runt. Nu har den fått en fast plats och den växer så fint i lugn och ro. Den har tagit sig enormt bra trots att vi kapade ner till till botten vid flytten.

Visst är den fin...trots att jag inte är någon mästerfotograf. Idag när jag tog min kvällstur fick jag njuta av en ros som vi fick av grannarna ifjol. Vi brukar vattna deras trädgård när de är borta över sommaren. Det är en parkros och den blommar så fint nu.


För övrigt gillar jag de gamla växter som fanns när vi flyttade hit...har flyttat runt dom en del för jag har velat gjort förändringar i en del rabatter men vill ändå inte kasta bort dom...jag vill gärna bevara det jag kan. Som denna praktlysing, den satt i en rabatt och höll på att ta över helt och hållet. Den skymde växterna runt så vi var tvungna att göra något.

Nu har vi satt den bredvid ett gigantiskt staket som vi har för att dölja grannens trädgård...den innehåller bara en massa flyttskräp numera. Vi hoppas att kommunen snart ska ta tag i det, men det är en annan historia. Praktlysingen gör sig fint och så småningom ska den få lite mer sällskap av andra växter...har bara inte bestämt mig för vad jag ska sätta eller hur de ska sitta...


Nu ska jag gå och lägga mig...avslutar bara med en sista bild från trädgården. Det är en klätterros som vi satt utmed det berömda staketet...en Flammentanz.


Sov gott och ha en fortsatt bra helg...trots att Sverige förlorade matchen...// Anna

1 kommentar:

♥ Pia... sa...

hej..men de bilderna hade jag inte sett..trodde du menade de i förra inslaget..du måste ha funderat på vad jag svarade då:)..det stämde inte alls med det du sa..NU förstår jag..hihi.....det var ju jättefina närbilder..du som klagade på det..supersnyggt.....PIA